انواع تایل سقف و موارد استفاده از آنها

استفاده از متریال های مختلف از جمله اقداماتی است که هنگام بازسازی یا نوسازی ساختمان منجر به تغییری خاص و منحصربه فرد در دکوراسیون داخلی منزل شما خواهد شد. تایل نوعی سقف کاذب است که به دلیل تنوع در طرح و رنگ، یک گزینه عالی برای این منظور است. البته تایل علاوه بر نوع سقفی دارای انواع دیگری شامل تایل بین کابینتی و تایل دیواری نیز می باشد. زیبایی و لوکس بودن این متریال باعث شده تا توجه طراحان داخلی و سازندگان زیادی را به خود جلب کند. برای آشنایی با انواع تایل سقفی و موارد استفاده از آنها با ما همراه باشید.

تایل سقفی

تایل های سقفی نوعی سقف کاذب هستند که وجود تنوع در جنس و طرح و زیبایی این سازه را به یکی از پرکاربردترین متریال ها در ساخت و ساز ساختمان تبدیل کرده است. این سازه با قابلیت پوشش دهی مناسب، برای نصب در مکان هایی که لوله های تاسیستی از زیر سقف عبور کرده بسیار کارامد است.

ویژگی های انواع تایل سقفی

  • این سقف به عنوان عایق صوتی و حرارتی عمل کرده و از اتلاف انرژی جلوگیری می کند.
  • به راحتی قابل نصب است و به زمان زیادی برای نصب نیاز ندارد.
  • برای نصب در همه مکان ها (چه اداری و چه مسکونی) مناسب است.
  • دارای وزن کمی است.
  • قیمت مقرون به صرفه ای دارد.
  • قابلیت نصب نور مخفی در این سازه فراهم است.
  • تنوع بی نظیر در جنس و رنگ محبوبیت این سازه را دو چندان کرده است.
تایل سقفی

بررسی انواع تایل سقفی

به طور کل می توان گفت که تایل ها در دو دسته ساده و طرح دار تقسیم می شوند که در ادامه به انواع آن می پردازیم.

  • تایل سقفی ساده
  • تایل PVC
  • تایل UPVC
  • تایل آکوستیک
  • تایل آلومینیومی
  • تایل آمسترانگ
  • تایل پوشالی
  • تایل معدنی
  • تایل فلزی

تایل سقفی ساده

در طراحی و ساخت این تایل از هیچ حفره و سوراخی استفاده نشده و دارای دو نوع روکش دار و رنگ شده است. جنس تایل ساده معمولا از گچ پیش ساخته می باشد که به صورت ساده و طرحدار و در ابعاد 60*60 در بازار موجود است. این تایل با قابلیت جلوگیری از ورود یا خروج صدا برای نصب در مکان های عمومی مناسب است.

تایل PVC

این تایل از نوعی پلاستیک با نام پلی وینیل کلراید تولید می شود که قابلیت جلوگیری از اتلاف انرژی را دارد و عایق صدا و انرژی به شمار می رود. مقاومت بالا در برابر حشرات و مواد شیمیایی، وزن کم و تنوع در رنگ از ویژگی های تایل PVC است. به دلیل وزن کم این تایل، هنگام نصب به شاسی قوی جهت نگهداری تایل نیاز نبوده و نصب آسان تری را به همراه دارد. از این تایل بیشتر برای نصب در سالن های کنفرانس استفاده می شود.

تایل UPVC

 جنس این سقف از مشتقات اصلی نفت بوده و در برابر خراش و پوسیدگی از مقاومت بالایی برخوردار است. به همین دلیل در مقایسه با سایر انواع تایل قیمت بالاتری دارد. از این تایل معمولا برای مصارف تجاری استفاده می شود و بیشتر جنبه زیبایی و شیک بودن آن مطرح است. به کارگیری نورپردازی مناسب در کنار این تایل نمایی بسیار شیک به فضا خواهد بخشید. این تایل برای محیط زیست ضرری نداشته و قابل بازیافت است.

تایل سقف

تایل آکوستیک

تایل آکوستیک برای نصب در سالن های کنفرانس و آمفی تئاتر بسیار کاربردی است زیرا به عنوان یک عایق قدرتمند در برابر ورود یا خروج صدا عمل می کند. علاوه بر این برای ساختمان هایی که از نظر موقعیت مکانی در نقاط شلوغ و پر سروصدا شهر قرار دارند، استفاده از تایل آکوستیک موجب کاهش حداکثری آلودگی صوتی خواهد شد. این سقف کاذب در سه نوع سقف های دکوراتیو، بسته و متحرک تولید می شود. در این تایل شیارها و سطوحی با خطوط متقاطع به شکل مربع یا مستطیل قابل رویت است. برای پر کردن این تایل از مواد گچی، الیاف معدنی، پانل های آلومینیومی استفاده می شود.

تایل آلومینیومی

این تایل با روش حالت دادن به ورق آلومینیومی یا گالوانایزد تولید شده و در دو نوع لبه دار و بدون لبه در بازار موجود است. وزن سبک، عدم نیاز به درز قطع کننده، قابلیت شستشو آسان، دسترسی اسان به پشت سقف کاذب، امکان نورپردازی، عایق حرارت، مقاومت بالا و قابلیت بازتاب نوربیشتر از ویژگی های این تایل است که موجب محبوبیت تایل آلومینیومی در صنعت ساختمان سازی شده است.

تایل آمسترانگ

سقف کاذب آمسترانگ به صورت شبکه ای و یکپارچه طراحی شده و معمولا از سازه های گالوانیزه، تایل گچی، آلومینیومی با آکوستیک ساخته می شود. قابلیت های متنوع آن موجب شده تا برای استفاده در پروژه های مختلف از جمله ساختمان های اداری، بیمارستان ها، سرویس های بهداشتی و … مناسب باشد.

تایل پوشالی

برای ساخت این تایل از براده های چوب و پودر مگنزیت استفاده می شود که با ترکیب شدن همراه آب مقاومت بالایی پیدا می کند. این تایل نسبت به تایل های گچی از مقاومت بالاتری برخوردار است در برابر ضربه و رطوبت فضا به خوبی عمل می کند. تایل پوشالی عایق صدا بوده و برای نصب در سالن های سینما، محیط های آموزشی و … مناسب است.

تایل سقفی

تایل معدنی

این تایل از جنس مواد معدنی مثل پرلیت، پشم سنگ و خاک رس تولید می شود. از ویژگی های این تایل می توان به مواردی مثل نصب راحت و سریع، وزن کم، دسترسی اسان به فضا تاسیساتی، عایق صدا، حرارت و رطوبت بودن اشاره کرد. همچنین تنوع بالا در رنگ و طراحی بی نظیر این تایل موجب شده تا در زمینه طراحی داخلی از محبوبیت بالایی برخوردار شود.

تایل فلزی

برای ساخت این تایل از آلومینیوم استفاده شده است. در پشت این تایل یک صفحه به رنگ مشکی تعبیه شده است که قابلیت نصب بر روی سازه زیر سقفی را فراهم می کند. این تایل در برابر خوردگی بسیار مقاوم است و در عین سبک بودن از قدرت بالایی برخوردار است. از این تایل می توان برای نصب در اماکن عمومی  مثل ایستگاه مترو، پایانه های مسافربری و… استفاده کرد. همچنین به دلیل غیر سمی بودن این تایل برای نصب در بیمارستان ها و سوله های تهیه و نگهداری مواد غذایی نیز مناسب است.

جمع بندی

در این مقاله با انواع تایل و موارد استفاده از آن آشنا شدیم. در جهان امروز زیبایی و بروز بودن در دکوراسیون داخلی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.  پیشنهاد می شود قبل از هر اقدامی با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید تا به نتیجه دلخواه دست یابید. شرکت رازنگر جهت مشاوره و انتخاب بهتر با هدف طراحی فضایی خاص و منحصر به فرد در کنار شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up