کناف در بازسازی ساختمان؛ 10 دکوراسیون شیک با کناف

امروزه در همه جای دنیا بسیار مرسوم شده­ است که برای ایجاد تغییر در دکوراسیون داخلی خانه، از نصب کناف در سقف و دیوارها بهره می ­برند. حتما دیده­ اید که ترکیب کناف و نورپردازی در آن، جلوه بسیار شیک و زیبایی به خانه می ­دهد. کناف در واقع سازه­ هایی یکپارچه و بدون درز از جنس گچ و سیمان است که دارای وزن کمی هستند و بر روی دیوار یا سقف اجرا می ­شود. این سازه­ های گچی از پیش ساخته دارای دو نوع روکش ­دار و ساده است. یکی از ویژگی­ های کناف این است که می ­توان طبق سلیقه افراد و با­ توجه به نقشه خانه آن را طراحی کرد و به سرعت قابل نصب است. اجرای سریع و آسان کناف موجب شده تا استفاده از روش­ های پردردسر قدیمی کاهش یابد و در نوسازی یا بازسازی ساختمان افراد تمایل بیشتری به استفاده از کناف داشته باشند.

کناف یکی از کاربردی ­ترین مصالح ساختمانی در معماری و بازسازی ساختمان­ های قدیمی به ­شمار می ­آید. دیوارهای روکش ­دار کناف می ­تواند جایگزین مناسبی برای مصالح پردردسری مثل گچ و خاک باشد. یکی از کاربردهای آن در بازسازی خانه­ ها این است که می ­توان از آن به ­عنوان دیوار جداکننده غیر باربر استفاده نمود. به­­ طور مثال خانه­ دو خوابه را به خانه ­ای سه خوابه  تبدیل کرد. در فضا داخلی اکثر خانه­ های قدیمی ستون­ هایی وجود دارد که در بازسازی خانه، حذف آن امکان پذیر نیست. در اینجا نیز استفاده از کناف­ هایی با طرح ­های خلاقانه و نورپردازی در آن، جلوه بسیار زیبایی در دکوراسیون داخلی خانه ایجاد می ­کند. استفاده از سقف کناف در بازسازی سقف خانه­ های قدیمی هم تاثیر زیادی دارد. زیرا علاوه­ بر ایجاد نور کافی در محیط، موجب می ­شود تا تغییرات بیشتر به چشم آید.

بازسازی ساختمان با کناف

سقف کناف از پنل ­های گچی دارای روکش تولید شده است که دارای انواع متفاوتی است که شامل صفحات روکش ­دار گچی ساده، مقاوم در برابر آتش، مقاوم در برابر رطوبت، مقاوم در برابر آتش و رطوبت می ­شود.

مزایای استفاده از کناف در فضا

  • امکان نصب سریع و اسان یکی از مهمترین دلایل محبوبیت کناف سقف است.
  • کناف به­ عنوان یک عایق صوتی عمل می ­کند.
  • کناف سقف و دیوار از اتلاف انرژی جلوگیری می­ کند.
  • به­ دلیل سهولت در نصب، به نیروی انسانی کمی نیاز است.
  • نسبت به سایر مصالح از قیمت مناسب ­تری برخوردار است.
  • نصب کناف برای پوشاندن عیوب و نقص ­های سقف و دیوار نیز کاربرد دارد.
  • امکان دسترسی آسان به تاسیسات را در اختیار کاربر قرار می­ دهد.
  • قابلیت استفاده از محیط خانه بلافاصله بعد از نصب را برای کاربر فراهم می ­کند.
  • سقف کناف در برابر زلزله و آتش سوزی مقاومت بالایی دارد.
  • استفاده از کناف روکش ­دار نیاز به رنگ کردن دیوار و سقف را از بین می ­برد.
  • اماکن اجرای طرح­ های گوناگون مثل منحنی و دایره و… مطابق با سلیقه افراد را دارد.

معایب دیوار و سقف کناف

  • کناف بسیار در برابر رطوبت آسیب پذیر است و همین امر امکان استفاده از سقف کناف در حمام و فضاهای مرطوب را از کاربر می ­گیرد. البته استفاده از کناف فایبرگلاس می ­تواند تا حدودی این ضعف را پوشش دهد.
  • استفاده از سقف یا دیوار کاذب در اماکنی که احتمال ضربه در آن زیاد است توصیه نمی­ شود زیرا کناف در برابر ضربه ضعیف عمل می ­کند. اما در صورتی ­که ضربه­ ای به کناف نصب شده در فضا وارد شد و دچار شکستگی یا آسیب شد، می ­توان آن را به آسانی ترمیم کرد.

ضخامت صفحات کناف

دیوارها و سقف خانه یکی از مهم ­ترین اجزا در دکوراسیون داخلی خانه به ­شمار می­ روند زیرا در بدو ورود به خانه به چشم می­ آیند و مورد توجه قرار می­ گیرند. برای تغییر در فضا خانه یا محل کار استفاده از سقف­ های طرح­ دار کناف انتخاب مناسبی است زیرا می ­توان با نورپردازی در طرح ­های خاص و متنوع آن فضایی با دکوراسیون شیک و زیبا ایجاد کرد. سقف کناف دارای طرح­ های مختلفی است که شامل سقف­ هایی با حاشیه ساده، گنبدی شکل، تونلی، کمانی، منحنی، قوسی و … می ­باشد. در ادامه به بررسی 10 ایده خاص و جذاب برای دکوراسیون با کناف می ­پردازیم.

  1. سقف کاذب با نصب صفحه: این روش برای ایجاد فضایی زیبا و چشم­ گیر در منزل بسیار مناسب است. برای نورپردازی در این طرح از لامپ هالوژن و لوسترها بهره می ­گیرند و اکثرا در سقف آشپزخانه نصب می ­شود.
  2. سقف با طرح برآمده: در این طرح سقف اصلی بدون تغییر می­ ماند و تنها بخش­ هایی از سقف طرح برآمده خواهد داشت. این طرح بیشترین محبوبیت را در بین کاربران دارد.
  3. سقف با طرح فرورفته: در این روش برخلاف طرح برآمده، تمام سقف توسط کناف پوشانده می­ شود به ­جز مناطقی که می ­خواهیم فرورفته باشد. ترکیب سقف کناف فرورفته و برآمده در کنارهم نیز نما زیبایی ایجاد خواهد کرد.
  4. سقف با ایجاد شکاف: این طرح معمولا در خانه ­های جدید و نوساز، به قصد مشخص کردن محدوده­ های خانه اجرا می­ شود و خانه را از سادگی خارج می ­کند. در این طرح از نورهای مخفی نیز برای زیبایی بیشتر استفاده می­ شود.
  5. نصب سقف کناف با استفاده از متریال: این طرح معمولا در رستوران ­ها و کافه ­ها مشاهده می ­شود و به این صورت است که در طراحی سقف از دو نوع متریال متفاوت استفاده می ­شود.
  6. نصب سقف و دیوار کاذب با نورپردازی: به کارگیری نورهای رنگی در طرح سقف و دیوار کاذب به تنهایی جلوه خاصی به فضا خانه می ­بخشد و طرفداران زیادی دارد.
  7. نصب سقف کاذب همراه با نقاشی و پتینه کاری: استفاده از این طرح علاقمندان خاص خود را دارد و فضایی بسیار خاص و منحصربه­ فرد را ایجاد می ­کند.
  8. سقف با طرح گچ ­بری: گچ ­بری در سقف­ ها از قدیم رواج داشته و امروزه نیز در شکل مدرن­ اجرا می ­شود. این طرح برای تمام سقف ­ها چه بلند و چه کوتاه قابل اجرا است و در عین سادگی، فضایی بسیار چشمگیر و شیک را به نمایش می ­گذارد.
  9. سقف کاذب با رنگ آمیزی: یکی از کم هزینه ­ترین و راحت ­ترین راه­ ها برای ایجاد تغییر در فضا خانه است. انتخاب رنگ مناسب مطابق با سایروسایل منزل می ­تواند محیط خانه شما را بسیار دلپذیر و زیبا کند.
  10. نصب دیوار جداکننده و نورپردازی در آن: این ایده را می ­توان برای محیط­ های کوچک با فضا دوستانه اجرا کرد و جلوه زیبایی به محیط بخشید.

جمع ­بندی

استفاده از کناف یکی از بهترین راه ­ها برای ایجاد تغییر در دکوراسیون داخلی خانه است. طرح ­ها و مدل­ های متنوع آن این امکان را برای شما فراهم می ­کند تا با کمترین هزینه، طرح دلخواه خود را بر روی سقف و دیوار خانه اجرا کنید. همچنین انتخاب رنگ مناسب و نورپردازی از عواملی است که زیبایی کار را چندین برابر خواهد کرد. می ­توان گفت که کناف ­کاری بخش جدایی ناپذیر در بازسازی ساختمان­ های قدیمی است که البته نیاز است که توسط فردی متخصص اجرا شود تا بهترین نتیجه را به ­همراه اشته باشد.

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up