پنجره آلومینیومی و UPVC+مقایسه آن ها

استفاده از درب و پنجره مناسب یکی از اقدامات مهم در امر بازسازی یا نوسازی ساختمان به شمار می آید زیرا علاوه بر این که جلوه زیبایی به خانه می بخشد، در جلوگیری از اتلاف انرژی و ورود آلودگی های صوتی نیز تاثیر بسزایی دارد. پنجره هایی که جنس متریال آن از آلومینیوم و UPVC است از محبوب ترین و پرکاربردترین پنچره های موجود در بازار هستند که مدرنیته و کارایی موجب ایجاد تفاوت در آن ها می شود. اگر قصد تعویض و یا نصب پنجره برای خانه یا محل کار خود را دارید اما اطلاعات دقیقی در این امر ندارید، با ما همراه باشید. ما در این مقاله به مقایسه پنجره های آلومینیومی و UPVC و ویژگی و مزایا آن ها می پردازیم.

معرفی پنجره آلومینیومی

آلومینیوم یکی از پرکاربردترین متریال ها در صنعت تولید به شمار می رود. ویژگی هایی نظیر قابلیت بازیافت، وزن سبک، دوام بالا، مقاومت زیاد و همچنین تنوع بالا در فریم، رنگ و یراق آلات باعث شده تا به جای آهن از این فلز برای تولید درب و پنجره استفاده شود. پنجره آلومینیومی دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

مزایا

  • قابلیت نصب آسان
  • قابل بازیافت بودن
  • وزن کم
  • دوام زیاد
  • دارای تنوع در طرح و رنگ
  • مقاومت بالا در برابر نور خورشید، باد شدید و شرایط جوی متفاوت

معایب

  • نسبت به UPVC اتلاف انرژی بالایی دارد
  • در صورتی که الکترولیز نشده باشد به سرعت اکسید شده و از بین می رود.

معرفی پنجره UPVC

پلی وینیل کلراید یا UPVCنوعی پلاستیک فشرده شده است که در ساخت آن از هیچ روان کننده ای استفاده نشده است. این متریال نسبت به پلاستیک PVC مستحکم تر است. جلوگیری از ورود سروصدا، رطوبت، گرد و خاک و همچنین مقاومت بالا در برابر نور خورشید و مواد شیمیایی باعث شده تا پنجره های UPVC به گزینه ای مناسب و پرطرفدار برای نصب در منازل و ساختمان ها تبدیل شود.

مزایا

  • دارای انواع طرح و رنگ
  • عایق حرارت و جلوگیری از اتلاف انرژی
  • مقاومت بالا

معایب

  • در مراحل اندازه گیری، تولید و نصب به دقت و حساسیت بالایی نیاز است.
  • حساسیت بالا هنگام تماس با مواد شیمیایی
پنجره UPVC

مقایسه پنجره آلومینیومی و UPVC

حال که با این دو متریال آشنا شدیم وقت آن است که به بررسی و مقایسه پنجره های آلومینیومی و UPVC بپردازیم. این دو متریال از نظر استحکام و مقاومت، مقاومت در برابر اشتعال، عایق انرژی بودن، اتصالات و یراق آلات، قابل بازیافت بودن، قیمت، تنوع و زیبایی دارای تفاوت هایی است که به بررسی آن می پردازیم.

تفاوت در استحکام و مقاومت

پنجره های UPVC در مقایسه با پنجره های آلومینیومی دارای مقاومت بالایی هستند و هرگز دچار پوسیدگی نمی شوند. در حالیکه پنجره های آلومینیومی پس از گذشت چند سال و با توجه به شرایط جوی نامساعد دچار پوسیدگی، تغییر رنگ، خوردگی و شکستن قاب پنجره می شوند. به طور کل پنجره های UPCV از عملکرد بهتری برخوردارند. این پنجره ها همچنین ضد حریق بوده و آتش نمی گیرد اما پنجره های آلومینیومی نسبت به حرارت و آتش به شدت حساس بوده و از بین می روند.

تفاوت در عایق انرژی بودن

پنجره های آلومینیومی اگرچه مقاومت بالایی دارند اما رسانا گرما و سرما هستند و به راحتی حرارت را از خود عبور می دهند. اما پنجره های UPVC از پروفیل های چند حفره ای تولید شدند که قابلیت عایق بودن در این پنجره ها را چند برابر می کند و مانع از اتلاف انرژی می شود.

مقایسه پنجره آلومینیومی و UPVC

تفاوت در اتصالات و یراق آلات

در پنجره های آلومینیومی اتصالات با کمک یراق آلاتی مانند پیچ، پانچ و پرچی انجام می گیرد که از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. اما در پنجره های UPVC بخش های مختلف از طریق جوش کردن در قسمت های بیرونی انجام می شود. در این پنجره ها لولاها و دستگیره ها مستقیما روی پروفیل نصب می شود و طی زمان ممکن است وزن بالای پروفیل موجب شل شدن و حتی افتادن این یراق آلات شود. در نتیجه می توان گفت اتصالات در پنجره های آلومینیومی از استحکام بالاتری برخوردار است.

تفاوت در قابلیت بازیافت شدن

در ساخت متریال UPVC از هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی شود و طبیعی نبودن آن دلیل بر مضر بودن و قابل بازیافت نبودن آن نیست. در نقطه مقابل باید گفت که برای ساخت محصولات آلومینیومی از مواد شیمیایی استفاده می شود که ممکن است قابل بازیافت باشد، اما به شدت سمی و سرطان زا است.

مقایسه قیمت پنجره های آلومینیومی و UPVC

به طور خلاصه می توان گفت که هزینه ساخت و نصب پنجره های آلومینیومی نسبت به پنجره های UPVC بیشتر است. اگر قیمت برایتان اهمیت دارد، پنجره های UPVC انتخاب بهتری است زیرا علاوه بر ویژگی های برجسته دارای قیمت مناسب تری است.

مقایسه پنجره آلومینیومی و UPVC

تفاوت در تنوع و زیبایی

انتخاب پنجره های آلومینیومی یا UPVC امری سلیقه ای است زیرا افراد زیادی ظاهر براق و زیبا در پنجره های آلومینیومی را به تفاوت های دیگر ترجیح می دهند. در مقابل افرادی نیز روکش های لمینیت طرح دار پنجره های UPVC را که نمایی لوکس و شیک ایجاد می کند، می پسندند. از ویژگی های این روکش ها می توان به افزایش عمر، دوام، مقاومت و جلوگیری از تغییر رنگ و فرسایش پنجره UPVC  اشاره کرد.

جمع بندی

انتخاب هر کدام از این پنجره ها به نیاز و انتظارات شما بستگی دارد. می توان گفت در حالت کلی این دو پنجره از نظر کیفیت و کارایی باهم تفاوت چندانی ندارند. برای اکثر افراد مهم است که پنجره ای را انتخاب کنند که اختلاف دما بین داخل و خارج خانه حفظ کند، پنجره های UPVC با کمک شیشه های دوجداره و عایق بندی مناسب مانع  از اتلاف انرژی و ورود سرو صدا می شوند. اگر هنوز نمی دانید که کدام پنجره برای منزل یا محل کار شما مناسب تر است، می توانید از طریق ارتباط با مشاوران شرکت رازنگر انتخاب بهتر و دقیق تری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up