تفاوت بازسازی و نوسازی

حتما در اطراف خود ساختمان­ هایی را دیده ­اید که مدت زیادی از ساخت آن می­ گذرد و کهنه شده ­است. این ساختمان­ ها معمولا از لحاظ ظاهری و یا درونی دچار مشکلاتی مثل تخریب نمای بیرونی یا تخریب تاسیسات داخلی می ­شوند و با توجه به میزان خرابی، نیاز به بازسازی یا نوسازی دارند. البته بازسازی یا نوسازی ساختمان­ های قدیمی گاهی به قصد حفظ اماکن تاریخی و یا حفظ خاطرات گذشته انجام می ­شود. بازسازی و نوسازی از نظر فنی باهم تفاوت بسیاری دارند که در ادامه به بررسی معنا و تفاوت این دو واژه می­ پردازیم.

بازسازی ساختمان

بازسازی به مجموعه کارهای فنی گفته می ­شود که برای مقاوم ­سازی و ترمیم یک ساختمان قدیمی و فرسوده انجام می ­شود تا عمر آن افزایش یابد. بازسازی ساختمان یک کار تخصصی است که در آن قسمت­ های آسیب دیده در بنا را احیا می­ کنند و تاسیسات تخریب شده را تعمیر می ­کنند. با توجه به این تعریف ساختمان­ های جدید هم گاهی نیاز به بازسازی دارند و نمی ­توان گفت که این کار مختص ساختمان­ های قدیمی است. بازسازی ساختمان شامل اقدامات زیر می­ شود:

  • مستحکم کردن ساختار کلی ساختمان
  • تقویت و تعمیر ساختارهای قدیمی و آسیب دیده سازه
  • بازسازی نما آسیب دیده ساختمان
  • تخریب و یا تعمیر دیوارهای فرسوده شده در سازه
  • برطرف کردن مشکلات داخلی ساختمان (برق کشی، لوله کشی، سیستم گرمایشی و…)
  • ترمیم مشکلات کف ساختمان (شکستگی کاشی، سرامیک و…)
  • تغییر در پنجره ­ها و یا تعویض پنجره
  • تعمیر پله­ های فرسوده شده ساختمان

از چند نمونه تغییراتی که برای انجام آن نیاز به دریافت مجوز از شهرداری می ­باشد نیز می ­توان به تغییر مکان راه پله در ساختمان، تغییر در محل قرارگیری دیوار پارکینگ (به گونه ­ای که دیگر پارکینگ وجود نداشته باشد)، خراب کردن دیوارهای باربر داخلی، اشاره کرد.

مزیت بازسازی خانه

بازسازی خانه مزیت­ های زیادی به دنبال دارد که به چند نمونه از ان اشاره می­ کنیم:

  • افزایش طول عمر ساختمان
  • افزایش مقاومت ساختمان در برابر آسیب­ های محیطی مثل زلزله و…
  • تغییر طرح داخلی ساختمان طبق سلیقه صاحبخانه
  • افزایش کارایی بخش­ های مختلف خانه
  • افزایش چند برابری جلوه و زیبایی خانه
بازسازی یا نوسازی منزل

نوسازی ساختمان به چه معناست؟

نوسازی ساختمان مجموعه کارهایی است که برای ایجاد تغییر و تحول در فضا داخلی خانه انجام می­ شود در­حالی که ساختار کلی ساختمان تغییر نمی­ کند. به­ عبارتی نوسازی تغییرات در نما داخلی و یا افزودن عناصر جدید به فضا به­ منظور نو کردن خانه و ایجاد جلوه مدرن در آن است. برای مثال نصب سقف کاذب، نصب کاغذ دیواری، نصب پارکت، تعویض کابینت­ های آشپزخانه و…

10 تفاوت بازسازی و نوسازی ساختمان

تا اینجا با تعریف بازسازی و نوسازی و اقداماتی که شامل آن­ها می ­شوند آشنا شدیم. حال به بررسی تفاوت بازسازی و نوسازی ساختمان می­ پردازیم:

  1. عملیات بازسازی ساختمان بسیار پرکارتر و پردردسرتر از عملیات نوسازی آن است زیرا به مراحلی مثل تخریب نقاط آسیب دیده سازه، بررسی وضعیت ساختار سازه قبل از تخریب، تعمیر یا بازسازی بخش­ های مختلف سازه نیاز است.
  2. در بازسازی با مسائلی مثل تغییر ساختار یا نقشه ساختمان سروکار داریم اما در نوسازی تغییرات جزئی­ در ظاهر خانه مطرح است.
  3. برای اتمام عملیات بازسازی در مقایسه با عملیات نوسازی به زمان بیشتری نیاز است.
  4. برای انجام بازسازی نسبت به نوسازی هزینه بیشتری لازم است.
  5. بازسازی ساختمان معمولا برای سازه­ های قدیمی و فرسوده انجام می­ شود ولی عمل نوسازی برای سازه­ های جدیدتر اجرا می ­شود.
  6. بازسازی معمولا با هدف افزایش طول عمر ساختمان و تعمیر مشکلات موجود در آن انجام می ­شود اما هدف از نوسازی ایجاد ظاهری زیباتر در ساختمان است.
  7. برای ایجاد برخی تغییرات در بازسازی ساختمان، دریافت مجوز از شهرداری امری ضروری است اما در نوسازی این دردسر وجود ندارد.
  8. عملیات بازسازی نسبت به عملیات نوسازی از فعالیت­ های گسترده ­تری برخوردار است.
  9. در عمل بازسازی نیاز است تا ساختمان به ­طور کامل تخلیه شود اما در نوسازی به ­دلیل فعالیت محدودتر، نیاز به تخلیه کامل ساختمان نیست.
  10. در بازسازی باید در ابتدا مقاومت سازه فرسوده بررسی شود تا در هنگام تخریب نقاط آسیب دیده و بازسازی آن، دچار ریزش نشود اما در نوسازی نیاز به این کار نیست.

بازسازی یا نوسازی؟

گاهی اوقات ممکن است که از عمر ساختمان مدت زیادی نگذشته باشد ولی شما قصد ایجاد تغییر در آن را دارید. حال سوال این است که برای این نوع ساختمان­ ها بازسازی بهتر است یا نوسازی؟ برای پاسخ به این سوال لازم است به نکات زیر توجه کنید:

  1. اگر تاسیسات ساختمان دچار مشکل چندانی نیست و هدف شما تغییر در نما ظاهری خانه است نوسازی بهتر است اما در صورتی که قصد تغییر کاربری را دارید بازسازی بهتر است.
  2. با توجه به بودجه خود تصمیم بگیرید. به دلیل اقدامات سخت و پیچیده ­ای مثل تغییر نقشه ساختمان، تعمیر تاسیسات هزینه ­های بازسازی از نوسازی بیشتر است.
  3. با توجه به زمان خود انتخاب کنید. برای بازسازی ساختمان با در نظر گرفتن حجم کار به زمان بیشتری نیاز است ولی نوسازی به زمان کمتری احتیاج دارد.
  4. در نظر داشته باشید که برای بازسازی نیاز است که ساختمان را تخلیه کنید در صورتیکه برای نوسازی نیاز به این کار نیست.

در­صورتیکه هنوز در انتخاب بین بازسازی یا نوسازی منزل خود مطمئن نیستید، می توانید از تیم متخصص رازنگر در این زمینه کمک بگیرید تا با مشاوره رایگان، بهترین تصمیم را بگیرید. این کار علاوه­ بر اینکه در داشتن خانه ­ای بهتر موثر است، مانع از صرف هزینه ­های مازاد می ­شود.

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up